Wednesday 8 August 2012

Pemuda & Kebangkitan Islam

Budaya TUDING MENUDING telah menjadi budaya yang tidak sihat dalam kalangan kita, khususnya umat Islam,
Sangkaan bahawa meletakkan TANGGUNGJAWAB terhadap suatu pihak sudah memadai untuk menyangka mereka telah terlepas daripada tanggungjawab tersebut adalah tidak wajar sama sekali.. ..uztaz tu tau jadi imam solat jenazah, cukuplah.. kan dah terlepas dosa kita. Budaya sebegini semakin menular dalam masyarakat kini..



Kenapa aku.. Biarlah dia.. Aku tak retilah,takutlah... Aku bukan Alim sangat..
Pemikiran sebegini sekiranya tidak dibendung maka akan memberi implikasi yang buruk kepada kita khususnya umat islam..

Aku ambil course civil.. so buat ape nak tau pasal ekonomi plak..

Islam itu agama yang lengkap dan melengkapkan, “ISLAM tu agama yang syumul” tetapi persoalannya adakah kita sebagai umat islam mengaplikasikan perkara tersebut dalam kehidupan kita.
Para sarjana dan cendekiawan islam seperti Ibnu Sina, Al Farabi, Ibnu Khaldun, Al Ghazali mereka merupakan ilmuan yang bukan hanya fokus kepada satu cabang ilmu sahaja tetapi menguasai pelbagai ilmu dan kemahiran sebagai contoh Ibnu Sina umum mengenali beliau melalui ilmu perubatan tetapi ramai yang kurang menyedari bahawa Ibnu Sina juga menguasai ilmu falsafah, astronomi, matematik, tasawuf dan sebagainya..
Oleh itu, sewajarnya kita khususnya umat islam menguasai segala cabang ilmu bagi mendepani pertarungan minda pada masa mendatang.


Perjuangan 1000 batu bermula dengan selangkah tapak kehadapan..
Perjuangan ini dikelilingi dengan lautan mehnah dan tribulasi.. Wahai SHABAB bangkitlah dari lena buaian dunia.. sedarlah dan bangunlah persiapkan dirimu dengan pelbagai kekuatan.. Umat ini memerlukanmu.. Sambutlah seruan mereka..MASA kian rancak meninggalkan kita.. Bersedialah mengalas bebanan amanah ini.. Andai genggam bara biar sampai jadi arang .. gengam arang biar sampai membara..

Tinta Pujangga

No comments:

Post a Comment