Thursday 5 December 2013

Peringatan Bersama

Bismillahirrahmanirrahim

SIGMA PAHANG

Dalam musim angin kencang dan hujan seperti sekarang ini, perubahan cuaca mendadak tidak dapat dielakkan dan telah menjadi pemandangan biasa. Di satu segi ianya sebagai petanda akan turunnya hujan, namun sisi lain boleh menimbulkan ketakutan dan kebimbangan kerana angin ribut ada kalanya mampu menumbangkan pokok-pokok saka, merebahkan tanam-tanaman, menjejaskankan bangunan dan penyebab terjadinya banjir. Sebagai hamba Allah, kita harus mengambil langkah berjaga-jaga demi keselamatan, di samping berdoa dan bertawakal kepada-Nya. Walau bagaimana pun dalam berhadapan keadaan seperti ini kita tidak boleh mencela segala ciptaan dan ketentuan-Nya.

1. Doa Ketika Angin Kencang

Dari Ubai bin Ka’ab, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Janganlah kamu mencaci angin. Lalu apabila engkau melihat yang tidak menyenangkan, maka berdoalah:

اللَّهُمَّ إِنِّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ هَذِهِ الرِّيْحَ وَخَيْرِ مَا فِيْهَا وَخَيْرِ مَا أُمِرَتْ بِهِ وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ هَذِهِ الرِّيْحَ وَشَرِّ مَا فِيْهَا وَشَرِّ مَا أُمِرَتْ بِهِ

“Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepada-Mu kebaikan angin ini dan kebaikan yang ada padanya dan kebaikan yang dibawanya. Dan kami berlindung kepada-Mu dari keburukan angin ini, keburukan yang ada padanya dan keburukan yang dibawanya.” (HR. Al-Tirmidzi)

2. Doa Ketika Hujan Turun

Daripada Aisyah radhiyallahu ‘anha, Rasulullah shallallahu’ alaihi wa sallam ketika melihat hujan turun, Baginda shallallahu ‘alaihi wa sallam mengucapkan ‘Allahumma shoyyiban nafi’an’. (HR. Bukhari, Ahmad, dan An Nasai).

3. Doa Selepas Hujan Reda

Dari Zaid bin Khalid Al Juhani, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melakukan Solat Subuh bersama kami di Hudaibiyah setelah hujan turun pada malam harinya. Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

« أَصْبَحَ مِنْ عِبَادِى مُؤْمِنٌ بِى وَكَافِرٌ فَأَمَّا مَنْ قَالَ مُطِرْنَا بِفَضْلِ اللَّهِ وَرَحْمَتِهِ. فَذَلِكَ مُؤْمِنٌ بِى وَكَافِرٌ بِالْكَوْكَبِ وَأَمَّا مَنْ قَالَ مُطِرْنَا بِنَوْءِ كَذَا وَكَذَا. فَذَلِكَ كَافِرٌ بِى مُؤْمِنٌ بِالْكَوْكَبِ »

“Pada pagi ini, di antara hambaKu ada yang beriman kepadaKu dan ada yang kafir. Siapa yang mengatakan ’Muthirna bi fadhlillahi wa rohmatih’ (Kita diberi hujan kerana kurnia dan rahmat Allah), maka dialah yang beriman kepadaku dan kufur terhadap bintang-bintang. Sedangkan yang mengatakan ’Muthirna binnau kadza wa kadza’ (Kami diberi hujan kerana sebab bintang ini dan ini), maka dialah yang kufur kepadaku dan beriman pada bintang-bintang.” (HR. Muslim no. 240)

Ketika turun hujan lebat sehingga ditakutkan membahayakan manusia, dianjurkan untuk berdoa;

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam suatu saat pernah meminta diturunkan hujan. Kemudian apabila hujan turun begitu lebatnya, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berdoa,


اللَّهُمّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ
 

“Ya Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami, bukan untuk merosakkan kami. Ya Allah, turukanlah hujan ke dataran tinggi, gunung-ganang, bukit-bukau, tasik lembah dan tempat tumbuhnya pokok-pokok.” (HR. Bukhari no. 1013 dan 1014).

Di samping bertawakal, perlu untuk setiap warga Pahang terutamanya masyarakat sekitar kawasan Kuantan untuk menjaga keselamatan dan kesihatan baik di rumah, di universiti mahupun di atas jalan raya.

Moga ujian Allah ini mendekatkan lagi diri kita dengan Ya Khaliq yang maha mencipta lagi Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

Siti Hawa Saadah Hamdan
UIAM.
Presiden SIGMA Gamis Pahang

No comments:

Post a Comment